
Polska Izba Ubezpieczeń informuje, że w pierwszych trzech kwartałach 2024 roku polscy ubezpieczyciele wypłacili poszkodowanym w wypadkach drogowych i kolizjach 15,2 mld zł z ubezpieczeń komunikacyjnych -- OC i AC. Odszkodowania z autocasco wyniosły 6,3 mld zł, czyli o niemal 20% więcej rok do roku. By otrzymać należne Ci świadczenie, kluczowe jest zgłoszenie szkody z ubezpieczenia komunikacyjnego OC lub AC w odpowiednim czasie i w prawidłowy sposób.
Wypadek z udziałem Twojego samochodu? Otwórz naszą aplikację!
Dzięki naszej dedykowanej aplikacji mobilnej, zgłoszenie szkody nigdy nie było prostsze. Zgłoszenie szkody nigdy nie było tak proste! Nasza aplikacja przeprowadzi Cię przez cały proces:
- Opowiedz nam przez aplikację, co się stało - wykorzystaj do tego czat, jak podczas rozmowy z przyjacielem
- Jeśli Twój pojazd jest uszkodzony, masz do wyboru jego naprawę lub wypłatę odszkodowania na podstawie kosztorysu
- Z łatwością możesz śledzić status szkód aż do momentu ich zamknięcia
Szybko znajdziemy rozwiązanie dzięki zdjęciom i filmom przesłanym z Twojego smartfona. To kluczowa przewaga naszego ubezpieczenia - zamiast skomplikowanych formularzy i biurokracji, oferujemy intuicyjny, cyfrowy proces, który oszczędza Twój czas.
Czas na zgłoszenie szkody - kluczowe terminy, których musisz przestrzegać
W przypadku zgłaszania szkody po wypadku samochodowym z OC sprawcy, ustawowo masz na to 3 lata od momentu powstania szkody. Wynika to z art. 819 § 1 Kodeksu cywilnego, który stanowi, że roszczenia z umowy ubezpieczenia przedawniają się z upływem trzech lat.
Jednak mimo długiego terminu ustawowego, zalecamy zgłoszenie szkody jak najszybciej - najlepiej w ciągu 24-48 godzin od zdarzenia. Dzięki naszej aplikacji mobilnej możesz to zrobić natychmiast, nawet będąc jeszcze na miejscu wypadku, co znacząco przyspiesza proces i zwiększa Twoje szanse na szybkie otrzymanie odszkodowania.
W przypadku ubezpieczenia Autocasco (AC) terminy są bardziej restrykcyjne i zależą od rodzaju szkody:
- Kradzież pojazdu – w ciągu 7 dni, załączając raport Policji.
- Uszkodzenie pojazdu - do 7 dni
Nasze ubezpieczenie wyróżnia się na rynku wydłużonymi terminami zgłaszania szkód z AC, co daje Ci większy komfort działania w stresującej sytuacji.
Konsekwencje niedotrzymania terminów
Po upływie terminu zgłoszenia szkody z OC roszczenie o odszkodowanie przedawnia się, co oznacza utratę możliwości uzyskania świadczenia. W przypadku szkody z AC, opóźnione zgłoszenie może skutkować zmniejszeniem odszkodowania lub nawet odmową jego wypłaty.
Wybierając nasze ubezpieczenie, minimalizujesz to ryzyko dzięki:
- Intuicyjnej aplikacji mobilnej dostępnej 24/7
- Przypomnieniom SMS-owym o zbliżających się terminach
Jak zgłosić szkodę? Najwygodniejsze metody
Najszybszą i najprostszą metodą zgłoszenia szkody jest skorzystanie z naszej aplikacji mobilnej. Alternatywnie możesz to zrobić:
- online - przez formularz zgłoszeniowy na naszej stronie internetowej;
Jeśli jesteś poszkodowanym w wypadku, możesz zgłosić szkodę z OC sprawcy:
- bezpośrednio do naszej firmy, jeśli mamy podpisaną umowę Bezpośredniej Likwidacji Szkód z ubezpieczycielem sprawcy
- do ubezpieczyciela sprawcy.
Co zrobić na miejscu zdarzenia?
Nasze rekomendacje dotyczące działań bezpośrednio po wypadku:
- Zrób zdjęcia pojazdów biorących udział w zdarzeniu - posłużą do identyfikacji numerów rejestracyjnych (nasza aplikacja podpowie Ci, jakie ujęcia są najważniejsze)
- Zbierz dane kontaktowe świadków jeśli tacy są
- Wypełnij Wspólne Oświadczenie o Zdarzeniu - formularz jest dostępny w naszej aplikacji lub możesz go pobrać z naszej strony
Jeśli Twoja polisa obejmuje Pomoc Drogową – Auto Assistance, możesz natychmiast wezwać pomoc:
- Z Polski: 0 22 264 49 45
- Z zagranicy: +48 22 264 49 45
Jakie dokumenty są potrzebne do zgłoszenia szkody?
Do zgłoszenia szkody z OC potrzebujesz oświadczenia spisanego na miejscu zdarzenia lub protokołu policyjnego oraz formularzu zgłoszenia szkody komunikacyjnej.
Nasza aplikacja:
- Prowadzi Cię przez proces dokumentowania szkody
- Pomaga prawidłowo wypełnić oświadczenie
- Automatycznie gromadzi wszystkie niezbędne dane
W przypadku poważniejszych szkód, gdy doszło do obrażeń ciała lub gdy sprawca nie przyznaje się do winy, konieczne będzie wezwanie policji i dołączenie ich raportu do zgłoszenia.
Odszkodowanie z OC sprawcy - jak je otrzymać?
Odszkodowanie z OC sprawcy możesz otrzymać w ramach systemu Bezpośredniej Likwidacji Szkody (BLS). Zgłaszasz szkodę do swojego ubezpieczyciela i z nim negocjujesz odszkodowanie za doznane szkody.
Jednak nie zawsze jest to możliwe. Nie skorzystasz z BLS, jeśli:
- doszło do szkody osobowej,
- w zdarzeniu uczestniczyło więcej niż dwa pojazdy,
- wartość szkody jest wyższa niż 30 000 zł,
- kolizja powstała poza terytorium RP,
- ubezpieczyciel Twój i sprawcy nie należy do programu BLS,
- sprawca nie jest znany.
Sprawdzona procedura likwidacji szkody
Nasza procedura likwidacji szkody wyróżnia się na rynku:
- Zgłoszenie przez aplikację - intuicyjny interface prowadzący krok po kroku
- Wstępna weryfikacja - natychmiastowa analiza przesłanych materiałów
- Oględziny lub wycena zdalna - w zależności od zakresu szkody
- Decyzja i wypłata - transparentny proces z informowaniem na każdym etapie
Jak długo trwa wypłata odszkodowania?
Wypłata odszkodowania powinna nastąpić w ciągu 30 dni od daty zgłoszenia szkody, w Redclick dążymy do skrócenia tego czasu do minimum. Większość naszych standardowych szkód jest rozpatrywana w ciągu 7-14 dni roboczych, a w przypadku prostych szkód parkingowych możliwa jest nawet likwidacja w 48 godzin.
Najczęściej zadawane pytania
Jakie są zasady ustalania wysokości odszkodowania?
W Redlick wysokość odszkodowania ustalana jest na podstawie dokumentacji fotograficznej i wideo, kosztorysu naprawy lub faktycznych kosztów naprawy w autoryzowanym serwisie. Oferujemy także możliwość naprawy pojazdu w naszej sieci zaufanych warsztatów partnerskich.
Jakie przepisy regulują czas na zgłoszenie szkody?
Czas na zgłoszenie szkody z OC regulowany jest przez Kodeks cywilny (3 lata), natomiast w przypadku AC kluczowe są zapisy w OWU. Termin 3-letni liczony jest od dnia, w którym poszkodowany dowiedział się o szkodzie i osobie zobowiązanej do jej naprawienia. W praktyce oznacza to, że poszkodowany ma stosunkowo dużo czasu na dochodzenie swoich roszczeń z obowiązkowego ubezpieczenia OC.
Czy mogę zgłosić szkodę bez wzywania policji?
Tak, w przypadku drobnych kolizji nie ma konieczności wzywania policji. Wystarczy wypełnić Wspólne Oświadczenie o Zdarzeniu w naszej aplikacji i zrobić odpowiednie zdjęcia. Nasza aplikacja poprowadzi Cię przez cały proces.