Kontrola drogowa – jakie uprawnienia ma policja?

Kontrola drogowa w Polsce: jakie dokumenty obowiązują w 2025? System CEPiK, uprawnienia policji, prawa kierowcy. Sprawdź co musisz wiedzieć.
Zespół Redclick
#Porady

22/10/2025

-

Czas czytania: 5 minut

Czy wiedzieliście, że od 2020 roku kierowcy w Polsce nie muszą już nosić przy sobie fizycznych dokumentów podczas jazdy? To jedna z największych zmian w przepisach drogowych ostatnich lat, która znacznie uprościła życie polskich kierowców. Jednak mimo uproszczenia procedur, kontrole drogowe wciąż budzą niepokój u wielu osób za kierownicą. Co można, a czego nie można wymagać od kierowcy podczas takiej kontroli? Jakie dokumenty rzeczywiście muszą być dostępne? I co się dzieje, gdy system elektroniczny nie działa?

Najnowsze dane Komendy Głównej Policji pokazują, że w 2024 roku policjanci przeprowadzili ponad 16 milionów badań na zawartość alkoholu w organizmie, a tylko w województwie mazowieckim funkcjonariusze przeprowadzili 395 012 kontroli drogowych. To oznacza, że przeciętny kierowca ma dużą szansę na spotkanie z funkcjonariuszem podczas rutynowej kontroli. Dlatego warto znać swoje prawa i obowiązki, aby taka sytuacja przebiegła sprawnie i bez niepotrzebnych komplikacji.

Podstawa prawna kontroli drogowej

Kontrola drogowa w Polsce opiera się na solidnych podstawach prawnych. Głównym aktem regulującym te kwestie jest ustawa o Policji z dnia 6 kwietnia 1990 roku , a konkretnie jej artykuł 1 ust. 2 pkt 2, który uprawnia funkcjonariuszy do sprawdzania przestrzegania przepisów porządkowych. Dodatkowo, artykuł 129 ustawy Prawo o ruchu drogowym z 20 czerwca 1997 roku szczegółowo określa procedury kontroli.

² Źródło: Ustawa z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji - Dz.U.1990 nr 30 poz. 179 ³ Źródło: Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym - Dz.U.1997 nr 98 poz. 602

Kontrolę drogową mogą przeprowadzać różne służby:

  • Policja - podstawowy organ kontrolny na drogach
  • Inspekcja Transportu Drogowego (ITD) - koncentruje się na transporcie zawodowym i przepisach technicznych
  • Funkcjonariusze Straży Granicznej - w strefie przygranicznej
  • Służba Celno-Skarbowa - w zakresie przewozu towarów
  • Inspektorzy Ochrony Środowiska - kontrola emisji spalin
  • Straż miejska/gminna - w granicach administracyjnych jednostek

 

Wszystkie te służby działają zgodnie z rozporządzeniem z 5 listopada 2019 roku w sprawie szczegółowych czynności kontrolnych podczas kontroli ruchu drogowego, które ujednoliciło procedury i standardy postępowania.

Procedura kontroli drogowej

Kontrola drogowa rozpoczyna się od momentu, gdy funkcjonariusz daje sygnał do zatrzymania pojazdu. Może to być:

  • Gest ręką - najbardziej powszechny sposób
  • Tabliczka z napisem "STOP" - używana podczas większych akcji
  • Czerwona latarka lub migające światło - w warunkach ograniczonej widoczności

 

Ważne: kontrolę może przeprowadzić zarówno funkcjonariusz w mundurze, jak i w ubraniu cywilnym. Jednak funkcjonariusze po cywilnemu mogą zatrzymywać pojazdy wyłącznie w obszarach zabudowanych i mają obowiązek okazać swoją legitymację służbową na żądanie kierowcy.

Po zatrzymaniu pojazdu funkcjonariusz powinien:

  1. Podejść do pojazdu i przywitać się z kierowcą
  2. Przedstawić się, podając imię, nazwisko i powód kontroli
  3. Poprosić o okazanie dokumentu tożsamości
  4. Przeprowadzić niezbędne sprawdzenia w systemach elektronicznych

 

Nowelizacja przepisów z 2019 roku pozwala funkcjonariuszom zatrzymywać pojazdy także w miejscach, gdzie normalnie obowiązuje zakaz postoju - o ile jest to konieczne dla przeprowadzenia kontroli i nie stwarza zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu.

Wymagane dokumenty w 2025 roku

To tutaj nastąpiła prawdziwa rewolucja w polskich przepisach. Od 4 czerwca 2018 roku, a w pełni od marca 2020 roku, kierowcy nie muszą już nosić przy sobie fizycznych kopii większości dokumentów. Ta zmiana była możliwa dzięki uruchomieniu systemu CEPiK (Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców), który umożliwia funkcjonariuszom elektroniczną weryfikację wszystkich niezbędnych informacji.

Jedynym obowiązkowym dokumentem pozostaje dowód tożsamości - dowód osobisty lub paszport. Wszystko inne można sprawdzić elektronicznie:

  • Prawo jazdy - weryfikowane przez system CEPiK
  • Dowód rejestracyjny pojazdu - dostępny w bazie danych
  • Polisa OC - sprawdzana przez system UFG (Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny)

 

Funkcjonariusze mogą w czasie rzeczywistym sprawdzić ważność ubezpieczenia OC, co oznacza, że kierowanie pojazdem bez aktualnej polisy zostanie natychmiast wykryte. To szczególnie ważne, ponieważ brak ubezpieczenia OC może skutkować poważnymi konsekwencjami finansowymi - nie tylko mandatem, ale także pełną odpowiedzialnością za szkody powstałe w wypadku.

Warto również wspomnieć, że nowoczesne rozwiązania technologiczne, takie jak aplikacje ubezpieczeniowe, umożliwiają szybki dostęp do potwierdzenia ważności polisy bezpośrednio na smartfonie. Dzięki Redclick, użytkownicy mają potwierdzenie ubezpieczenia OC dostępne bezpośrednio w aplikacji Redclick, co zapewnia szybki i wygodny dostęp.

Wyjątki od uproszczeń

Nie wszyscy kierowcy mogą skorzystać z ułatwień wprowadzonych przez system CEPiK. Istnieje kilka ważnych wyjątków:

Pojazdy zarejestrowane za granicą - kierowcy muszą mieć przy sobie wszystkie fizyczne dokumenty, ponieważ polskie systemy nie mają dostępu do zagranicznych baz danych rejestracyjnych.

Kierowcy z zagranicznymi prawami jazdy - również obowiązuje ich posiadanie fizycznych dokumentów, chyba że posiadają dokumenty wydane w państwach UE, które można częściowo weryfikować elektronicznie.

Pojazdy wynajmowane, leasingowane lub służbowe - gdy kierowca nie jest właścicielem pojazdu, powinien mieć przy sobie dokumenty potwierdzające prawo do kierowania danym pojazdem.

Podróże zagraniczne - bez względu na polskie przepisy, wyjeżdżając poza granice kraju, wszyscy kierowcy muszą mieć przy sobie pełny komplet fizycznych dokumentów.

Uprawnienia policjanta podczas kontroli

Funkcjonariusze podczas kontroli drogowej mają szerokie, ale ściśle określone uprawnienia. Mogą oni:

Sprawdzać dokumenty i uprawnienia:

  • Weryfikować ważność prawa jazdy przez system CEPiK
  • Kontrolować status rejestracyjny pojazdu
  • Sprawdzać ważność ubezpieczenia OC przez bazę UFG
  • Kontrolować stan punktów karnych kierowcy

 

Kontrolować stan techniczny pojazdu:

  • System hamulcowy - sprawdzanie skuteczności hamowania
  • Układ kierowniczy - luzy, płynność działania
  • Oświetlenie - wszystkie światła, w tym awaryjne
  • Instalacja elektryczna - bezpieczeństwo połączeń
  • Osie, opony i koła - stan techniczny, głębokość bieżnika
  • Elementy nadwozia - szczególnie wpływające na bezpieczeństwo
  • Wyposażenie obowiązkowe - gaśnica, tachograf (w pojazdach zawodowych)

 

Dodatkowe czynności:

  • Odczyt stanu licznika kilometrów (kierowca ma obowiązek umożliwić ten odczyt)
  • W uzasadnionych przypadkach - kontrola bagażnika i wnętrza pojazdu
  • Sprawdzenie systemu punktów karnych

 

Szczególnie istotne jest to, że funkcjonariusze mają bezpośredni dostęp do informacji o punktach karnych kierowcy i mogą natychmiast sprawdzić, czy nie przekroczył on limitu 24 punktów, który skutkuje obligatoryjnym cofnięciem uprawnień.

W przypadku ubezpieczenia OC system UFG pozwala nie tylko na sprawdzenie ważności polisy, ale także na weryfikację ciągłości ochrony ubezpieczeniowej. Brak OC może skutkować dodatkowymi sankcjami finansowymi ze strony UFG, niezależnie od mandatu nałożonego przez funkcjonariusza.

Aplikacja mObywatel i dokumenty cyfrowe

Od 5 grudnia 2020 roku polscy obywatele mają dostęp do aplikacji mObywatel, która stanowi cyfrową wersję wielu ważnych dokumentów. W aplikacji można znaleźć:

  • mPrawo jazdy - cyfrowa wersja prawa jazdy
  • mDowód rejestracyjny - elektroniczny dowód rejestracyjny pojazdu
  • mPolisę OC - potwierdzenie ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej

 

Aby korzystać z aplikacji mObywatel, kierowca musi posiadać profil zaufany lub podpis elektroniczny. Aplikacja jest szczególnie przydatna w sytuacjach, gdy chcemy mieć szybki dostęp do swoich dokumentów, jednak ma swoje ograniczenia.

Ograniczenia mObywatela:

  • Nie zastępuje fizycznych dokumentów podczas podróży zagranicznych
  • Nie działa w przypadku awarii systemu lub braku dostępu do internetu
  • Nie obejmuje dokumentów zagranicznych

 

Sytuacje problemowe i ich rozwiązania

Mimo zaawansowania systemów elektronicznych, mogą wystąpić sytuacje, gdy CEPiK lub inne bazy danych są niedostępne. W takich przypadkach:

Awaria systemu CEPiK:

  • Funkcjonariusz kontaktuje się z dyżurnym, który może sprawdzić informacje w alternatywny sposób
  • Kontrola może zostać przedłużona o czas niezbędny do weryfikacji danych
  • W skrajnych przypadkach kierowca może zostać poproszony o dostarczenie fizycznych dokumentów w wyznaczonym terminie

 

Przeterminowane badania techniczne:

  • System automatycznie informuje o przekroczeniu terminu przeglądu
  • Funkcjonariusz może zatrzymać dowód rejestracyjny elektronicznie
  • Kierowca otrzymuje potwierdzenie zatrzymania dokumentu

 

Wygaśnięcie ubezpieczenia OC:

  • System UFG natychmiast wykrywa brak ważnej polisy
  • Następuje natychmiastowe zatrzymanie dokumentów rejestracyjnych
  • Kierowca musi niezwłocznie zawrzeć nową umowę ubezpieczenia

 

Konsekwencje nieprzestrzegania przepisów

Nieprzestrzeganie przepisów podczas kontroli drogowej może skutkować poważnymi konsekwencjami:

Niezatrzymanie się do kontroli:

  • Artykuł 178b Kodeksu karnego przewiduje karę od 3 miesięcy do 5 lat pozbawienia wolności
  • Dodatkowo możliwe są punkty karne i wysoka grzywna

 

Niewypełnianie poleceń funkcjonariusza:

  • Mandat w wysokości 500 złotych
  • Możliwe punkty karne w zależności od rodzaju wykroczenia

 

Agresywne zachowanie wobec funkcjonariusza:

  • Zgodnie z artykułem 226 Kodeksu karnego grozi do 3 lat pozbawienia wolności
  • W przypadku użycia przemocy - do 10 lat pozbawienia wolności

 

System punktów karnych: Wiele wykroczeń wykrywanych podczas kontroli skutkuje naliczaniem punktów karnych:

  • Przekroczenie prędkości: 1-15 punktów (w zależności od skali przekroczenia)
  • Nieprawidłowe wyprzedzanie: 5-10 punktów
  • Niezastosowanie się do sygnalizacji świetlnej: 6-12 punktów
  • Jazda pod wpływem alkoholu: 10-15 punktów

 

Przekroczenie limitu 24 punktów skutkuje obligatoryjnym cofnięciem uprawnień do kierowania na okres 3 miesięcy.

Brak ubezpieczenia OC - szczególnie dotkliwe konsekwencje:

Jazda bez ważnego ubezpieczenia OC to jedno z najpoważniejszych wykroczeń, które może być wykryte podczas kontroli:

  • Mandat w wysokości od 800 do 5.000 złotych
  • Natychmiastowe zatrzymanie dowodu rejestracyjnego
  • Odpowiedzialność finansowa za wszystkie szkody powstałe w wypadku
  • Kara UFG za brak ciągłości ubezpieczenia, która może wynosić od kilkuset do kilku tysięcy złotych

 

W przypadku spowodowania wypadku bez ważnego ubezpieczenia OC, kierowca ponosi pełną odpowiedzialność finansową za szkody - zarówno materialne, jak i osobowe. W poważnych wypadkach może to oznaczać koszty sięgające setek tysięcy, a nawet milionów złotych.

Szczególnie dotkliwe mogą być konsekwencje braku ciągłości OC, które UFG sprawdza automatycznie. Nawet krótka przerwa w ochronie ubezpieczeniowej może skutkować wysokimi karami, niezależnie od tego, czy w tym czasie doszło do jakiejkolwiek szkody.

Prawa kierowcy podczas kontroli

Kierowcy podczas kontroli drogowej również mają swoje prawa, o których warto pamiętać:

Prawo do informacji:

  • Kierowca ma prawo wiedzieć, dlaczego został zatrzymany
  • Funkcjonariusz powinien przedstawić się imieniem i nazwiskiem
  • Na żądanie funkcjonariusz ma obowiązek okazać swoją legitymację służbową

 

Prawo do profesjonalnego traktowania:

  • Funkcjonariusz powinien zachowywać się kulturalnie i profesjonalnie
  • Kierowca nie musi odpowiadać na pytania wykraczające poza zakres kontroli
  • W przypadku nieprofesjonalnego zachowania można żądać wezwania przełożonego

 

Prawo do weryfikacji:

  • Kierowca może prosić o szczegółowe wyjaśnienie wykrytych naruszeń
  • W wątpliwych przypadkach może żądać ponownego sprawdzenia w systemie
  • Ma prawo do odmowy podpisania mandatu (nie oznacza to uniknięcia kary)

 

Praktyczne porady

Aby kontrola drogowa przebiegła sprawnie i bez komplikacji, warto przestrzegać kilku praktycznych zasad:

Przygotowanie do kontroli:

  • Mimo że nie jest to wymagane prawem, warto mieć przy sobie fizyczne dokumenty - może to znacznie przyspieszyć kontrolę
  • Regularnie sprawdzaj w systemie CEPiK, czy wszystkie twoje dane są aktualne
  • Kontroluj terminy ważności wszystkich dokumentów, szczególnie ubezpieczenia OC i przeglądów technicznych

 

Podczas kontroli:

  • Zachowuj spokój i bądź uprzejmy
  • Nie rób gwałtownych ruchów, szczególnie sięgając do schowka po dokumenty
  • Jeśli masz pasażerów, poinformuj ich o konieczności zachowania spokoju

 

Dbałość o pojazd:

  • Regularnie kontroluj stan techniczny swojego samochodu
  • Zwracaj uwagę na drobne usterki, które mogą zostać wykryte podczas kontroli
  • Pamiętaj o wyposażeniu obowiązkowym (gaśnica, apteczka, trójkąt)

 

Monitorowanie punktów karnych:

  • Regularnie sprawdzaj stan swoich punktów karnych przez internet
  • Pamiętaj, że niektóre wykroczenia mogą szybko zbliżyć cię do limitu 24 punktów
  • Rozważ udział w kursach reedukacyjnych, które pozwalają odzyskać część punktów

 

Kwestie ubezpieczeniowe:

  • Utrzymuj ciągłość ochrony OC - przerwanie może skutkować dodatkowymi karami UFG
  • Rozważ dodatkowe ubezpieczenie AC, które może zabezpieczyć przed finansowymi konsekwencjami wypadków spowodowanych przez różne wykroczenia drogowe
  • Korzystaj z nowoczesnych rozwiązań technologicznych, które ułatwiają zarządzanie polisami

 

Pamiętaj, że dobrze dobrane ubezpieczenie to nie tylko wymóg prawny, ale przede wszystkim ochrona przed potencjalnie ogromnymi kosztami finansowymi w przypadku wypadku.

FAQ

Czy muszę mieć przy sobie fizyczne prawo jazdy?

Nie, od 2020 roku nie musisz nosić przy sobie fizycznego prawa jazdy. Wystarczy dokument tożsamości (dowód osobisty lub paszport). Wszystkie informacje o uprawnieniach funkcjonariusz może sprawdzić w systemie CEPiK.

Co się dzieje, gdy system CEPiK nie działa?

W przypadku awarii systemu funkcjonariusz skontaktuje się z dyżurnym, który może sprawdzić informacje alternatywną drogą. Kontrola może się przedłużyć, ale nie powinieneś ponosić negatywnych konsekwencji z powodu problemów technicznych.

Czy funkcjonariusz w cywilu może mnie zatrzymać?

Tak, ale tylko w obszarach zabudowanych. Funkcjonariusz po cywilnemu ma obowiązek okazać legitymację służbową na twoje żądanie i przedstawić się przed rozpoczęciem kontroli.

Jak długo może trwać kontrola drogowa?

Prawo nie określa maksymalnego czasu trwania kontroli. Powinna ona trwać tyle, ile jest niezbędne do przeprowadzenia wszystkich sprawdzeń, ale bez nieuzasadnionego przedłużania.

Czy mogę nagrywać przebieg kontroli?

Tak, masz prawo nagrywać przebieg kontroli, o ile nie utrudnia to pracy funkcjonariusza. Pamiętaj jednak, by zachować kulturę i nie prowokować niepotrzebnych napięć.

Co zrobić, gdy nie zgadzam się z mandatem?

Możesz odmówić podpisania mandatu - nie oznacza to jego unieważnienia. W takim przypadku sprawa trafi do sądu, gdzie będziesz mógł przedstawić swoje argumenty.

Czy muszę otwierać bagażnik na żądanie policjanta?

Funkcjonariusz może żądać otwarcia bagażnika tylko w uzasadnionych przypadkach, na przykład gdy istnieje podejrzenie przewożenia przedmiotów niebezpiecznych lub zakazanych.

Ile punktów karnych mam aktualnie?

Stan punktów karnych możesz sprawdzić online na stronie Centralnej Ewidencji Kierowców lub przez aplikację mObywatel. Funkcjonariusz również ma dostęp do tej informacji podczas kontroli.

Co się dzieje, gdy moja polisa OC wygasła wczoraj?

System UFG wykryje natychmiast brak ważnego ubezpieczenia. Funkcjonariusz zatrzyma dokumenty rejestracyjne, a ty otrzymasz mandat i będziesz musiał niezwłocznie zawrzeć nową polisę.

Czy mogę kontynuować jazdę po otrzymaniu mandatu?

Tak, o ile nie doszło do zatrzymania dokumentów lub uprawnień. Mandat sam w sobie nie uniemożliwia dalszej jazdy, chyba że wykroczenie było na tyle poważne, że wymagało dodatkowych sankcji.

Może cię również zainteresować:

#Porady
26/02/2025
Zespół Redclick

Co należy zrobić po zakupie samochodu krok po kroku?

Kupno auta – jakie formalności musisz załatwić? Sprawdź, co trzeba zrobić, aby legalnie korzystać z auta.
#Porady
18/02/2025
Zespół Redclick

Zmiana właściciela pojazdu. Jak i do kiedy musisz ją zgłosić?

Zmiana właściciela pojazdu – jak i kiedy zgłosić, by uniknąć kary? Sprawdź, jak zrobić to poprawnie
#Porady
04/02/2025
Zespół Redclick

Rejestracja nowego samochodu. Jak przebiega proces?

Rejestracja nowego samochodu z salonu to obowiązkowy krok po zakupie. Dowiedz się, jak sprawnie przeprowadzić ten proces i zarejestrować auto!
#Porady
03/02/2025
Zespół Redclick

Czy OC przechodzi na nowego właściciela po zakupie?

Czy po zakupie używanego auta polisa OC przechodzi na nowego właściciela? Dowiedz się, jak zarządzać ubezpieczeniem OC i uniknąć kar.
#Porady
28/01/2025
Zespół Redclick

Zmiana tablic rejestracyjnych. Ile kosztuje i czy jest konieczna?

Czy musisz zmienić tablice? Sprawdź, kiedy to konieczne!
#Porady
22/12/2024
Zespół Redclick

Obowiązkowe wyposażenie samochodu w Polsce i za granicą

Obowiązkowe wyposażenie auta – co musisz mieć?
#Porady
10/12/2024
Zespół Redclick

Kara za brak ubezpieczenia OC samochodu. Ile wynosi i czy da się jej uniknąć?

Brak OC – ile wynosi kara i czy można jej uniknąć?